Unde sunt reclamele de altădată?

În ultimii doi ani, piaţa de publicitate din România a suferit un adevărat şoc. Profiturile au scăzut drastic, solicitările companiilor către agenţii au fost mai rare şi pe bani mai puţini, iar calitatea reclamelor s-a depreciat. În pauzele publicitare, rar mai prinzi un spot cu har şi replici iscusite, mesaje puternice sau personaje frumos construite.

Care este însă cauza declinului publicităţii? În primul rând, nu putem neglija contextul economic. Multe companii au renunţat să-şi mai laude marfa ori au făcut-o fără să mai investească foarte mulţi bani în mesaj. Alţii au decis să recicleze reclamele din anii trecuţi. Pentru că atunci era mai ieftin.

Anul 2010 a adus piaţa media la jumătatea nivelului din 2008, la 308 milioane de euro. Nici agenţiile nu au venit cu idei noi şi spoturi memorabile.

Este de vină criza economică sau aceasta este numai factorul care a amplificat o criză de imaginaţie?

 Considerat un guru al publicităţii, Bogdan Naumovici a afirmat, într-un interviu acordat VerticalNews, că “sunt prea puţine agenţii care îşi mai propun sau mai sunt în stare să facă reclame bune. Nu criza este de vină, ci perioada de prosperitate nejustificată dinaintea crizei. Atunci s-au moleşit şi s-au culcat pe o ureche cele mai multe agenţii, nu în criză. Criza, însă, dacă te prinde dormind, nu te lasă să te trezeşti”. În opinia sa, reclamele care rulează în acest moment la televiziune sunt făcute “de struţi specialişti în foraje de mare adâncime”.

VerticalNews a reamintit apoi câteva dintre cele mai bune reclame româneşti. Nu puteau lipsi de aici “nebunul şi halatul” de la Altex sau scenetele amuzante şi nostalgice care promovează “dulcele tricolor”- ciocolata Rom.

În ceea ce priveşte reclamele care ne fac să schimbăm postul (cel puţin!), ni s-au părut neinspirate cele pentru “Farmacia inimii, Catena”, cele pline de clişee la Dero sau cerbul cântător care vrea să ne vândă bere Ciucaş.

Aici vedeţi cele mai bune reclame.
Aici vedeţi cele mai proaste reclame.

Verticalnews a scris apoi despre o reclamă care a făcut mare vâlvă pe piaţa românească, dar a stârnit şi multe controverse. Reclama la Salamul Săsesc, cu fetiţa simpatică şi sâsâită, a promovat cu succes produsul, dar a ajutat foarte mult şi concurenţa. Publicul a prins din repetiţia sâsâită a micuţei numai denumirea produsului, nu şi firma producătoare. Astfel încât firmele care fabricau salam săsesc şi-au văzut vânzările crescând binişor. Fără niciun efort financiar. Astfel a început o lungă luptă în tribunale pentru înregistrarea mărcii.

În ultimul episod al campaniei noastre, am amintit câteva dintre cele mai de succes poveşti din publicitate, dar şi cele mai scumpe reclame care au dat greş în faţa publicului. Secundele cele mai scumpe cumpărate de companii pentru promovarea produselor sunt în cadrul finalei campionatului de fotbal american, Super Bowl. Aici, numai 30 de secunde costă 2 milioane de dolari!

Printre cele mai eficiente sloganuri publicitare au dost cele folosite în campaniile pentru vânzarea diamantelor şi a automobilelor. În ceea ce priveşte personajele memorabile, nu îl putem uita pe Moş Craciun, construit de Coca Cola, sau pe Malboro Man, personaj creat de legendarul Leo Burnett.

  
 
 

 

 
 

7 Comentarii la “Unde sunt reclamele de altădată?”

  1. Mihai Fornade says:

    Reclama la Catena este batranicioasa aidoma celei care a infiintat lantul de farmacii. Anca Vlad, candva cea mai femeie din Romania, a investit milioane de euro intr-o afacere cu reumatism.

  2. Ana says:

    Ha! Mi-ai citit gandurile si reclama si farmacia in sine. nu pot intra sa cumpar de la catena, pana si aranjamentul imi aduce aminte de ceva vechi.

  3. dana says:

    Cele mediocre?

  4. reclama says:

    au fugit pe posturile straine

  5. hugo says:

    alea cu aia care joaca table la bucegi, sau ciucas. infecte.

  6. elena padurean says:

    Excelent serialul vostru. Stiu, comentez aiurea, e de porc, dar la-m vazut aseara pe Naumovici, a stat langa mine la miting, si mi-am dat seama ca e un bulangiu. Comenta ca a iesit in strada ca il uitase lumea si dadea telefoane pe la televiziuni si alti ziaristi sa le spuna ca el e la Universitate. Mi-e greata, jur!

  7. Gigi Talent says:

    Bravo, Vertical! Adevărat aveți coloana verticală

Adaugă comentariul tău:

Mesaj:

Promovează dreptatea!