Roşia Montană, cea mai scumpă campanie publicitară: zeci de milioane de euro pentru un munte de aur

Pentru a-i convinge pe români că proiectul minier din Munţii Apuseni este mană cerească pentru ţară, compania Roşia Montană Gold Corporation a desfăşurat în ultimii ani şase ani o campanie de promovare cum rar s-a mai văzut pe meleagurile noastre. În total, zeci de milioane de euro s-au dus pe serviciile agenţiilor, pe spoturi filmate pentru TV şi online, pentru cumpărarea de spaţiu publicitar în mass-media sau pentru trimiterea unor jurnalişti şi bloggeri în Noua Zeelandă.
VerticalNews îţi spune astăzi povestea celei mai scumpe campanii publicitare făcute vreodată pentru un singur produs: în cazul de faţă, o mină. Uriaşul mecanism de promovare, pus în mişcare de o armată de oameni din companie, agenţii de publicitate şi mass-media, a luptat permanent pentru a face imagine bună proiectului.

Totul a început în anul 2005, când a debutat prima campanie desfăşurată de Roşia Montană Gold Corporation în România. Până atunci, deşi canadienii erau prezenţi în România din 1997, compania nu investise bani într-o campanie publicitară. Însă în 2005 deja zidurile din marile oraşe erau pline de graffiti cu celebrul simbol al Roşiei Montane: frunza pe jumătate roşie, pe jumătate verde, care îi îndemna pe trecători să salvze localitatea din Munţii Apuseni.
Agenţia de publicitate care a conceput această primă campanie, desfăşurată în perioada noiembrie 2005 – decembrie 2006, a fost GMP Advertising.

Cu siguranţă vă amintiţi de clipurile TV care se încheiau cu mesajul „Soluţia Gabriel pentru Roşia Montană”. De la bun început, campania de promovare a proiectului minier a făcut mişcarea inteligentă de a pune accent pe problemele sociale grave din localitatea Roşia Montană. Intenţia campaniei era de scoate în evidenţă tot ce era urât în zonă: o fostă mină comunistă lăsata în paragină, ape poluate cu fier, zinc şi arsenic din cauza mineritului excesiv (de unde şi numele de Roţia), oameni săraci care au rămas şomeri după închiderea minei, case de patrimoniu care se ruinează deoarece nimeni nu are bani să le repare.

„Dacă stă aurul ăsta aici în piatră, ce rost are?”

Roşieni aleşi de companie, precum fostul miner Gheorghe Ivaşcu, şi-au spus părerea despre proiect într-o campanie de testimoniale: „Dacă stă aurul ăsta aici în piatră, ce rost are? Ce rost are dacă nu e exploatat? Zăcământul ăsta datează de mii de ani. S-a scos… s-a scos şi mai este încă mult. Mai este încă mult aur… Dar dacă cineva se opune şi nu vrea să exploateze, ce rost are? Ce rost are să ţinem acest zăcământ ascuns în pământ? Să-şi pună fiecare întrebarea asta!“.
A fost lansat şi site-ul www.povesteaadevarata.ro unde erau detaliate informaţii despre proiect. Campania a dat rezultate destul de bune: potrivit studiilor realizate la nivel naţional după desfăşurarea campaniei, numărul celor care aveau o „părere foarte nefavorabilă şi nefavorabilă” despre proiect scăzuse cu 18%, în vreme ce numărul celor care aveau o „părere favorabilă şi foarte favorabilă” crescuse cu 14%.
Acesta a fost însă numai începutul uriaşei investiţii a RMGC în propria imagine. După doi ani şi jumătate de pauză, care s-au suprapus cu blocajul în negocierile cu autorităţile române şi câteva insuccese ale companiei în instanţă (anularea certificatului care le permitea să exploateze aurul din Masivul Cârnic, distrugând astfel galeriile romane), RMGC s-a pus din nou pe treabă.
Astfel, în 2009, Bogdan Naumovici alături de compania proprie 23 Communication Ideas, dar și de Leo Burnett, a început să se ocupe de noua campanie publicitară a RMGC, gândită să se desfăşoare pe o durată de trei ani (se va încheia la anul, în 2012). Demararea noii campanii a coincis schimbarea echipei de management a RMGC.

Campania publicitară, interzisă de CNA

Naumovici şi echipa sa au creat cinci spoturi în care diverşi oameni erau intervievaţi pe stradă, adresându-li-se întrebarea: „În ce proiecte ar trebui să investească România 4 miliarde de dolari?”. După ce oamenii îşi dădeau cu părerea, pe ecrane apărea mesajul „Noul proiect Roşia Montana aduce României 4 miliarde de dolari, respectând standardele europene de mediu”.
CNA a decis însă că reclamele RMGC induc publicul în eroare şi a interzis difuzarea lor. Motivul invocat era acela că, de fapt, suma de bani de care va beneficia direct statul român de pe urma exploatării nu este de 4 miliarde de dolari, ci de numai 1,8 miliarde. Restul până la 4 miliarde sunt beneficii indirecte rezultate din circulaţia banilor în economie.
Următoarea etapă a campaniei s-a întors la roşieni, dar a fost mult mai puternică decât prima: imaginea Sandei Lungu, mamă a doi copii care trăieşte dintr-o pensie de 134 de lei pe lună şi care locuieşte alături de cei doi adolescenţi în casa parohială, din mila preotului, a făcut înconjurul României. Clipurile filmate la Roşia Montană sau fotografiile cu bătrâni, foşti mineri, şomeri sau tineri care nu au unde să muncească au fost distribuite pe toate canalele de comunicare din spaţiul public: televiziuni, ziare, presă locală sau naţională, publicaţii online, bloguri, reţele de socializare. Aproape că numai cine nu a vrut nu a primit reclamă de la RMGC.
Campania a stat sub sloganul „Oamenii din Roşia Montană nu vor decât să muncească”. Potrivit site-ului www.scrisoarecatreromania.ro, unde sunt strânse toate clipurile cu roşienii care cer demararea exploatării miniere, poveştile lor au fost ascultate în mediul online şi TV, în total, de 109 milioane de ori.

„Evident că un scop în politica de lobby este cumpărarea presei”

Când vine vorba de publicitatea RMGC în presa din România, după cum  VerticalNews a mai arătat, puţine au fost canalele media care nu au primit publicitate de la compania minieră. Toate  televiziunile din marile trusturi au difuzat clipurile cu Sanda Lungu & co: ProTV-ul lui Sârbu, Antenele lui Voiculescu, Realitatea lui Schwartzenberg, B1TV al lui Bobby Păunescu.
În presa tipărită, „Evenimentul zilei”, „Capital”, „România Liberă”, „Jurnalul Naţional” sau „Ziarul Financiar” au publicat în mod constant machete pro-exploatare. În plus „Evenimentul Zilei” desfăşoară pe online şi campania „Muntele de aur al României” în cadrul căreia au fost publicate materiale foarte favorabile proiectului minier, nemarcate cu simbolul publicitar P deşi unele dintre ele erau mai degrabă reclame decât articole de presă.
De partea cealaltă a baricadei s-au poziţionat revista „Kamikaze” şi publicaţia online www.cotidianul.ro. Aici, patronul Cornel Nistorescu a refuzat publicitatea din mândrie. Fost şef al Corinei Vinţan (director proiect RMGC), pe vremurile bune de la Evenimentul zilei, “nea Cornel” a solicitat un contract fabulos. Nu avea cum să-l primească, deoarece site-ul cotidianul.ro e palid. Şi de aici supărarea.
„Adevărul” a rămas neutru, Peter Imre afirmând că nu doreşte să primească publicitate pentru a susţine un proiect „controversat” şi „profund imoral”. Refuzul a fost cauzat nu atât grijii faţă de mediu, cât faptului că agenţia de publicitate Odyssey, deţinută de Dinu Patriciu, nu a primit pe mâna campania de publicitate a RMGC, aceasta fiind câştigată de Bogdan Naumovici şi 23 Communication Ideas.

E o campanie tipică de influenţare a publicului în vederea luării unei decizii politice favorabile. Evident că un scop în politica de lobby este cumpărarea presei. Poţi să ai un aranjament contractual de genul „pe perioada campaniei nu ne mai criticaţi” sau se înţelege de la sine şi ziariştii dau mai puţine ştiri defavorabile”, a explicat sociologul Alfred Bulai pentru VerticalNews.
El a adăugat că, de regulă, campaniile cu accente sociale sunt cele care tind să fie criticate de către presă, în timp ce campaniile pur economice trec de obicei nebăgate în seamă: „O publicaţie nu are de ce să critice Coca-Cola. Însă campaniile sociale sunt vulnerabile la atacurile presei”.

Aproape 10 milioane de euro daţi într-un singur an pe publicitate

Potrivit unor documente interne ale companiei RMGC obţinute de Mihai Goţiu, una dintre principalele voci care s-au opus exploatării, suma anuală plătită lui Bogdan Naumovici şi companiei Leo Burnett pentru serviciile de publicitate este de 450.000 de euro (1,35 milioane de euro pe trei ani). La această sumă se poate adăuga la final, adică în momentul în care expiră contractul (29 februarie 2012) un eventual bonus de succes de 800.000 de euro. De altfel, însuşi Naumovici declarase într-un interviu că va primi un comision „mult peste 500.000 de euro” în cazul în care campania va fi încununată de succes.Potrivit unui alt document publicat de Mihai Goţiu, cheltuielile de publicitate ale RMGC – doar pentru anul 2009 – s-au ridicat la suma de 9,11 milioane de euro. Dar suma este minusculă faţă de câţi bani ar putea câştiga în cazul în care începe proiectul.
Chiar şi dacă ar fi investit în toată campania publicitară 100 de milioane de euro (în perioada 2005-2011), RMGC tot ar fi cheltuit numai 1,8% din banii pe care îi vor câştiga în cazul în care vor extrage aurul din Apuseni (adică 7,2 miliarde de dolari sau 5,4 miliarde de euro).

Alpinista Coco Popescu, de partea RMGC

Dincolo de presa tipărită şi de televiziune, campania s-a dus puternic şi pe reţelele sociale şi în mediul online din România. Pe Facebook, numărul celor care sprijină proiectul minier creşte de la zi la zi. A ajuns la 235.000, iar imaginea proiectului pe Facebook este chiar tânăra Crina Coco Popescu, prima alpinistă din lume care a încheiat circuitul Seven Volcanoes. Printre organizaţiile importante care susţin proiectul pe Facebook se numără şi Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, echipa de fotbal CFR Cluj şi Federaţia Român de Rugby.
De asemenea, pe aceeaşi pagină au fost instalate câteva jocuri: unul dintre ele se numeşte „Oraşul minier”, iar participanţii pot câştiga un Ipad 2. În afară de pagina „Scrisorilor către România”, pe net a fost creat site-ul http://rosia-montana.ro/, unde vizitatorii sunt ghidaţi într-un tur virtual prin toată comuna Roşia Montană.

Cea mai recentă campanie de promovare a RMGC poartă numele ”România întreabă, RMGC răspunde” şi se desfăşoară după tiparul campaniei „Ce-aţi face cu 4 miliarde de dolari?”. Doar că de data aceasta oamenii sunt cei care pun întrebări legate de proiectul minier, iar compania canadiană oferă după aceea răspunsurile. Filmările sunt realizate de o echipă de la HiFi Productions.

Românii, pro sau contra? Oricum, statul pierde

Rămâne însă incert efectul asupra opiniei publice a sumelor de bani fabuloase pompate în toate părţile. În timp ce Guvernul şi presa au fost convinşi de canadieni, nu există niciun sondaj sigur care să ne spună ce cred cu adevărat românii despre proiectul minier. Există câteva sondaje, dar ele se bat cap în cap, probabil în funcţie de interese. Spre exemplu, un sondaj făcut de TVR pe site-ul propriu dădea câştigătoare tabăra care susţinea includerea Roşiei Montane în patrimoniul UNESCO (74% faţă de 24%). În schimb, într-un sondaj făcut de ziare.com, ieşeau învingători susţinătorii exploatării miniere (53% faţă de 45%).
Potrivit unui alt sondaj, citat de Mircea Toma, 17% dintre români nu cred că cercetarea va distruge mediul, în timp ce 58% considerau că ea va avea efecte nefaste asupra mediului. Potrivit aceluiaşi studiu, 46% cred că statul român iese perdant din afacere (faţă de 28% dintre români care cred că România are de câştigat).

DE URMĂRIT VIDEO, APOI COMENTAŢI AICI ŞI PE PAGINA NOASTRĂ DE FACEBOOK!
Cei care se opun RMGC au propria lor campanie, bine susţinută (implicarea celor de la Greenpeace e importantă). Folosesc des aceleaşi canale social-media, dezvăluind frumuseţile Apusenilor, puse în pericol de iminenta exploatare a aurului la Roşia Montană.

Uneori, patima devine glumă, iar Bogdan Naumovici, inspiratorul campaniei “Ce-aţi face cu 4 miliarde de dolari?”, – luat peste picior

A.D.

43 Comentarii la “Roşia Montană, cea mai scumpă campanie publicitară: zeci de milioane de euro pentru un munte de aur”

  1. MarianE says:

    Foarte tare! Le-ații dat in gura la mincinosii aia din presa. Vanduti si necinstiti.

  2. Prof. Iuliu Butnaru says:

    O informație pe car,e ați spus-o pe sleau, m-a indurerat. Nu pot sa cred ca o fata precum Coco, alpinist desavarsit, cu mult drag de natura si munte poate susține un asemenea proiect ca acela de la Rosia. In lume, poate ca-s importanți banii, dar nu-s chiar totul. Off

  3. Tavi says:

    Eu consider ca banii cheltuiti pentru publicitate se incadreaza in limitele normale. Ar trebui sa se puna accentul si pe toate celelalte investitii pe care compania le-a realizat in patrimoniu, in construirea unui cartier rezidential pt rosieni, in cercetarea arheologica pe care a intreprins-o, in conditiile in care nu are, inca, niciun profit din tot acest proiect.

  4. Andreea Popescu says:

    Nu ne putem pronunta ca asta e cea mai scumpa campanie publicitara, pt ca, de obicei, nu se stiu exact sumele cheltuite in acest domeniu. Tot companiile de telecomunicatii cheltuiesc mai mult, nu trebuie decat sa vedem cat de des apar reclamelor la tv. Totusi, nu inteleg de ce deranjeaza faptul ca o companie isi face reclama. Este un lucru absolut normal si cred ca acesta este doar un motiv de a cauta nod in papura unde nu mai exista argumente contra.

  5. Muiu says:

    Intotdeauna romanul s,a vindut ieftin si repede

  6. sonia says:

    au cheltuit o gramada de bani de cand sunt in romania. de la cercetari pana la campanii de publicitate si diferite sponsorizari in zona de acolo. dar nu vad de ce ar trebui sa fie un lucru rau. cel putin in domeniul publicititatii mi se pare cat se poate de legitim. asta in special pentru faptul ca incepusera sa se propage printre oameni diferite zvonuri false despre exploatare. mi se pare in regula sa investeasca in informare si promovare. s-au ocupat sa duca oameni pana in noua zeelanda? foarte bine! asa sa vada si altii cum se poate sa faci mine moderne care sa functioneze in regula si totul sa se desfasoare ok. la noi de ce sa nu fie la fel?

    • flesh says:

      Publicitatea nu e un lucru rau, dar daca proiectul RMGC ar fi fost unul bun pentru oameni, atunci nu ar fi avut nevoie de publicitate. Oamenii ar fi fost de acord si proiectul ar fi fost inceput de mult. Adevarul este insa ca proiectul RMGC face mai mult rau decat bine.

  7. @Andreea Popescu sa nu confundam lucrurile. Este cea mai mare suma cheluita vreodata pe teritoriul romanesc pe o singura campanie. RMGC nu va mai face alta, pentru ca nu vinde produse sau servicii, ci doar exploateaza. Ia si pa! Marii operatorii apar la TV cu mii de reclame pentru ca fac altceva. Sa invatam sa gandim, ca de aceea am ramas un popor usor de pacalit.

  8. madalina says:

    e o exploatare destul de mare, e logic ca si investitiile sa fie mari. de-acum incolo, cand lumea se gandeste la rosia montana, sa se gandeasca in primul rand la toti acei oameni care odata cu inceperea exploatarii vor incepe sa aiba si ei locuri de munca. apoi sunt toate castigurile pentru tara. e si normal ca exploatarea asta sa fie facuta.

  9. DerYogen says:

    Dincolo de distrugerea mediului (sau refacerea lui, dupa unii, am inteles ca lucrurile in zona stau destul de rau dupa exploatarea comunista a minei), nimeni nu zice nimic despre faptul ca statul roman are doar 20% din RMGC, iar redeventa platita va fi undeva la 6% din cifra de afaceri. Cu alte cuvinte, RMGC va fi libera sa exploateze si sa vanda liber aurul romanesc. Vom pati exact ca si cu Petrom-ul, vandut pe 400 milioane euro (+ comisionul catre Nastase and Co) la austrieci (sau rusi, de fapt). Acum Petrom-ul ne vinde benzina din petrolul romanesc cu 6 lei litrul. Sa vedem ce bine va fi cand BNR va cumpara uncia de aur romaesc cu jdemii de dolari

    Sanatate sa fie, ca de furat se gaseste

  10. domu says:

    Nu pot sa cred ca UNIVERSITATEA TEHNICA s-a vandut celor de la Gold Corporation. E incredibil. Cititi si aici vizite de studiu:
    http://www.zda.ro/studentii-universitatii-tehnice-din-cluj-s-au-informat-despre-proiectul-minier-la-fata-locului_4178.html

    Rusine UNIVERSITATII TEHNICE CLUJ

  11. Bogdan B. says:

    Implicarea Greenpeace? de unde ati scos-o pe asta? Va rog sa explicati. Implicarea Greenpeace in Campania SVR este zero.

  12. robert says:

    @sorinel maturu, atata timp cat si tara are de castigat din exploatarea asta si mediul este protejat, nu e o problema. tocmai asta e. ca nu doar exploateaza si atat. proiectul este destul de complex si include mai multe arii. de la salvarea patrimoniului pana la realizarea de actiuni de ecologizare si reabilitare a mediului. sunt actiuni in care se investeste foarte mult si pe care in mod normal ar fi trebuit sa le faca statul. dar uite ca nu se intampla asa. trebuie sa vina altii la noi sa ne rezolve problemele.

  13. scc says:

    intr-adevar RMGC a investit deja foarte multe milioane imagineaza-ti deci CAT VA AVEA DE CASTIGAT!

    mai bine sta aurul acolo pana o sa fim in stare sa-l scoatem singuri, in 10 ani, in 20, in 100 de ani dar macar ne vom bucura NOI de el sau copiii nostri.

  14. Valentina says:

    D-le profesor, de ce va este greu sa credeti ca un iubitor al muntilor este sustinator al proiectului rmgc? e o decizie cat se poate de rationala. proiectul aduce foarte multe beneficii pentru zona rosia montana in principal si in secundar pt toata econoia. Cei care mai stiu cat de cat cum arata acolo, sustin proiectul. Este cunoscut faptul ca fara un investitor puternice, localitatea aia nu are cum sa prospere economic. spuneti ca nu banii sunt totul, de acord, dar cand depinzi de un salariu…parca ti-e cam greu sa te gandesti la prea multe alte lucruri. si e vorba de bani pentru ca se investeste si in patrimoniu si ecologizarea si reabilitarea mediului. mediu care a fost distrus si din cauza exploatarii anterioare. facuta de stat.

  15. Calin says:

    nu inteleg care e problema ca au cheltuit atat pe publicitate. Oricum nici macar nu e cea mai scumpa campanie din Romania, au fost campanii si mai scumpe. Iar la cat de multe minciuni aruncau opozantii in spatiul public, era nevoie de o asemenea campanie.

  16. Ionut says:

    Sa zicem ca este cea mai scumpa campanie publicitara, cu toate ca nu cred asta, nu inteleg de ce este prezentata acest aspect ca fiind unul negativ si gresit!! In ziua de azi publicitatea inseamna totul, iar companiile, se zbat care mai de care, sa iasa mai mult in evidenta!! Un lucru cat se poate de normal!

  17. Calin says:

    @sonia de unii e considerat lucru rau ca au sustinut valorile sportive, cum ar fi Coco Popescu, sau ca sustin rugby-ul si handbal-ul, dar nu are nicio logica. De fapt tot mai multe companii ar trebui sa aiba asemenea initiative.

  18. mihaela says:

    19% din campania de imagine rmgc este suportata de catre statul roman; nota de plata se va deduce probabil din redeventele de incasat (daca acest proiect va avea loc vreodata loc, desi eu cred ca nu!).

    Cat despre Crina Coco Popescu, cred ca avea nevoie de bani sa isi duca la bun sfarsit proiectele personale. Pe trmen ling insa, va fi o pata teribila pe reputatia ei asocierea cu un proiect care rade 4 munti de pe fata pamantului, lasand in urma un imens (si adanc) lac de cianuri.

    Vedeti interviul cu Monica Macovei dat Eugeniei Voda la Profesionistii, sambata saptamana trecuta, si vedeti acolo ce lucruri interesante spune si ea despre interesele din jurul acestui proiect.

  19. Ralf says:

    @Muiu, romanul s-a vandut ieftin si repede? Cred ca nu stii ce vorbestui!! Oricum aici nu e vorba de vanzarea nimanui, e vorba de un proiect minier, pe care ne chinuim sa-l aprobam de 15 ani si unde Romania nu va contribui cu niciun leu, ea dar va primi bani!

  20. Claudia says:

    De ce se presupune ca cei de la RMGC au investit cel ami mult in publicitate, ca au prezentat niste spoturi un ic mai diferite decat unele normale si banale pe care le vedem zilnic la tv? Ca a prezentat exact situatia de viata alarmanta a oamenilor?

  21. mihai says:

    astfel de sume se justifica din doua mari motive: 1. sunt foarte multi romani care habar nu au ca avem ocazia sa dam cu piciorul sansei de a deveni cel mai mare producator de aur din europa daca respingem proiectul(profituri si beneficii pe masura), 2. sunt multi care se opuneau proiectului pentru ca nu stiau situatia oamenilor din rosia montana. cred ca sunt cele mai importante lucruri de care oamenii trebuie sa tina cont in privinta proiectului astuia.

  22. Florin says:

    Irelevanta acuzatie adusa acestei companii! Adica asta e motiv sa te legi de cineva, ca a investit nu stiu cat in publicitate. Pi in ziua de azi daca nu investesti in indistria asta a publicitatii practic nu existi pe piata si in cunostiinta oamenilor!!

  23. Diana says:

    Inseamna ca nu stiti cat cheltuiesc alte companii straine, in alte tari pe diferite camapanii!! Asat inseamna publicitate , vrei sa te remarci, trebuie sa pletesti! Piata este extrem de mare si competitiva, normal ca imaginea orcarei companii costa!

  24. marcus says:

    Si Abuzati Sexual Si Cu Banii Luati !

    Daca cineva ar avea curiozitatea sa contabilizeze toate gafele impardonabile pentru un sef de stat facute de Basescu, in aceasta calitate, ca urmare a prerogativelor constitutionale de “facator” de politica externa a Romaniei, ori s-ar ingrozi pur si simplu de modul in care a reusit derbedeul sa puna pe butuci realtiile internationale ale Romaniei dimpreuna cu traditia si recunoasterea la fel de internationala de care se bucura tara noastra in acest domeniu pana la momentul uzurparii tronului de catre el, ori ar scrie la Cartea Recordurilor pentru a consemna tembelismele golanului la capitolul recorduri.
    Chestia asta, de-si zice presedintele Romaniei sau cum ii place lui sa se alinte “seful statului”, in materie de politica externa, porneste de la principiul ca daca in tara nu este sanctionat asa cum ar trebui atunci cand, de exemplu, trimite o persoana care l-a ajutat cu trup si suflet sa devina presedinte, “sa-si etaleze calitatile pe centura politica a tarii”, poate sa faca acelasi lucru si in politica externa inlocuind ringul de dans al diplomatiei si al tratativelor care au facut din diplomatie o adevarata arta cu maidanul din spatele casei natale de la Basarabi, unde batea el poarca cu flacaii din comuna, flacai pe care atunci cand il deranjau ii scuipa si ii injura de mama cum ii venea la gura, primind la randul sau acelasi tratament de la ei.
    Lasand la o parte modul de-a dreptul hilar in care macelareste dezinvolt limba marelui Will atunci cand se incapataneaza sa transmita mesaje politice partenerilor sau adversarilor din politica mare, de salon diplomatic, in aceasta limba, continutul acestor mesaje nu depaseste modul de gandire si de exprimare al tzatzei Leana (nicio trimitere la Elena Udrea, cu toate ca…) de la coltul mahalalei de cartier la momentul in care, suparata fiind pe vecina ca s-a trezit mai devreme si a ocupat sarma cu rufe, isi pune fustele in cap si se balacareste cu aceasta ca la usa cortului.
    Daca la inceputurile domniei sale mai erau trogloditi care sareau in sus de bucurie la replici de-a dretul inepte din punct de vedere al codului diplomatic de adresare si-l ridicau in slavi pentru modul in care l-a pus pe rus la respect (nu conta ca rusul in replica a scumpit gazele si se uita cu fundul la el si implicit la noi, fapt care ne ataca dur la buzunare), mai nou golanul a ajuns sa se ia si de liderii politici ai unei tari partenere de Uniune intr-un mod in care pur si simplu nu ne face onoare ca natiune.
    Pentru faptul ca nu ai fost tu in stare sa indeplinesti niste criterii de aderare impuse de Uniune, sa te tii suparat pe Olanda, care-ti reproseaza ca pe langa aceasta mai ai de asteptat la usa Schengen-ului si pe motiv de tendinte de autoritorism si dezertare de la principiile democratiei, si in supararea si setea ta viscerala de razbunare sa acuzi public Olanda ca ar fi capitala europeana a prostitutiei, consumului legalizat de droguri, homosexualitatii, contrabandei etc mi se pare de-a dreptul lipsit de orice logica elementara, aceasta atitudine trimitandu-te de catre Olanda in pozitia stand-by sine die, probabil pana la calendele grecesti.
    Si aceste acuze le-ai adus uitand ca prostituatele din Romania au ajuns subiect de galceava in Franta si in Spania, pe motiv de “concurenta neloaiala”, sau de faptul ca fii-ta EBA in campania electorala tipa ca din gura de sarpe ca vrea droguri legalizate in Romania si ca va milita pentru acest deziderat al ei, sau de faptul ca inainte de a deveni presedinte estimai imbecil, in dorinta de a le lua voturile, ca in Romania 25 de cetateni din 100 o ard pe la spate, motiv pentru care homosexualitatea nu mai trebuie sa fie incriminata. Cat despre contrabanda ce sa mai vorbim atata timp cat tu si frac-tu Mircea va laudati in gura mare ca erati nasii contrabandei cu “zgarci” din marina comerciala romana si ca peste voi poate sa dea cutremurul deoarece blocul in care locuiti voi are amortizoare din materialul supraeleastic traficat la greu de voi si nu se va prabusi.
    Ei, ce te faceai Traienele, daca olandezul iti raspundea la golaneala cu golaneala si te baga la coltul de rusine?
    In loc sa gasesti caile normale ale diplomatiei cu care orice stat civilizat isi regleaza diferendele sau problemele care apar inevitabil in dinamica relatiilor diplomatice tu ai imprumutat discursul hitlerist cu care idolul tau ameninta democratiile occidentale in faza premergatoare WW2 si zici ca ai rupt gura targului cu cat de destept ai fost, esti si vei fi.
    Esti pe dracu, ai reusit sa-i impresionezi doar pe Pora si e Mircea Marean, in rest canci, Traienele !
    Pune dracului mana si repara ce-ai stricat ca dupa ce-or sa ne ia astia economiile din pusculita BNR pe care tu, in inconstienta si megalomania ta tiranocrata, te-ai angajat fara sa te consulti cu niminica sa le versi la teschereua comuna pentru a face fata dificultatilor prin care trece Euro, or sa ne dea afara ca pe o masea stricata din UE si vom ramane, vorba romanului, si abuzati sexual si cu banii luati!

  25. marcus says:

    “Basescu l-a decorat pe Vanghelie. A inceput marea re-evaluare pentru alegeri?

    Posted by Radu Tudor on December 14th, 2011

    “Nu e banc, desi pare ca e unul al naibii de reusit. Presedintele Traian Basescu l-a decorat pe Marian Vanghelie, primarul care este la Sectorul 5 din Capitala, cu Ordinul National pentru Merit in grad de Cavaler. Prima intrebare ar fi : pentru ce merite? A doua intrebare : de cind recunoaste presedintele Basescu eventualele merite ale unor PSD-isti din administratia locala? Sau a inceput marea re-evaluare in perspectiva alegerilor din 2012?”

    De cand l-a distins chiombila cu metalu’ lest in piept
    Decolajul lui Vanghelie nu mai este asa de zvelt
    Ba, mai mult, exista riscul si nu, doar ca ni se pare,
    Ca in urma-ngreunarii sa nu poata sa mai zboare.

    Poate doar un zbor de-adio, de pe pista pesede,
    Cu aterizare-n vrie in hangar la pedele.
    Sa-i aduca lu’ Basescu care sta prost cu moralu’
    Voturi multe si tot negre precum i-aducea Mondialu’.

  26. Cam prea multa inversunare in aceste comentarii, iar articolul, zau, nu pare a tine partea cuiva. Este scris obiectiv, echilibrat. Este o informatie simpla, demn si bine speculata. Ce atata patima? Ne vindem sau nu tara. NU stiu cati dintre cei care se zbat acum pe acest forum vor avea de castigat sau de suferit, in mod, direct de pe urma exploatarii. Sigur este ca ei sufera acum, implicati atat de patimas in aceasta dezbatere/polemica.
    Oameni buni, linistit-va! Nu-i treaba de voi aici!
    Romanii nu au avut niciodata nimic, doar iluzia ca sunt cei mai tari si mari. Suntem, ca natie, o paguba. Flecarim mult, ne dam importanti, sustinem ca avem aur curat, paduri dese, campii roditoare, ape limpezi. Nu avem nimic, daca vor smecherii ni le iau fara sa cracnim. Cum si o fac deja. Ori oare nu stiti?
    Tot timpul am dat valori si am incasat batai. Putea-vom oare sa nadajduim la altceva, cand stata-m in genunchi de cand ne-am nascut? Frantujii, nemtii, spaniolii, italienii, turcii, rusii, olandejii si restul cari azi ne pun sula-n coaste ni ne iau amarul din case sunt muuuult peste noi. De ce? Ca asa au fost invatati. Sa mearga la altii si sa prade. La noi a fost mai usor, ne bateau repede, ca suntem obisnuiti sa stam in genunchi. Iar acum ii la fel, doar ca nu ne mai bat cu iataganele, ci cu reclamele.
    Asadar, stati linistiti, va amarati degeaba.

  27. Yolanda says:

    Cam are dreptate venerabilul. Prea ne place sa stam in genunchi. Am un var a carui mama e sarboiaca. Vara, treceam din clisura in serbia. Ce povesti au acei oameni, incredibile. Sunt, ca natie, pietre, stanci. Oameni dintr-o bucata. Au sfadat si au dat cu flit tuturor stapanilor cand si cum au vrut ei. Amintiti-va cum a inceput primul tazboi mondial, cum l-au enervat pe Hitler care, ca sa-i pedepseasca pe ei, a amanat invadarea Rusiei (nefasta decizie, ca l-a prins iarna in stepa) sau cand s-au batut cu americanii, de curand. Au constiinta omul. Un om liber, neinfrant. La sport, de cate ori i-am invins? De ce? Pentru ca noi suntem obisnuiti sa cerem putin, ne complacem in starea asta de mizerie morala care ne invadeaza din ce in ce mai mult, suntem umili cu aia mari si dusmani cu cei mici. Oameni mici, aia suntem, fara taria de caracter de a ne scutura de rau!

  28. Giani says:

    Ma amuza faptul ca unii cred ca RMGC va catadicsi sa ecologizeze zona dupa terminarea exploatarii. Vise placute! dezastrul va fi iremediabil. Nu exista tehnici eficiente din punct de vedere tehnico-economic pentru remedierea unei arii largi contaminate cu metale grele. Costurile remedierii unei zone oarecare, contaminate cu plumb, arsen si mercur, sunt de 20 de milioane de euro pe hectar si an, remediarea dureaza minim 50 de ani. In masivul Carnic, remedierea ar dura cel putin 300 de ani, si aria reala este de 1800 ha. Vi se pare profitabil?

    PS. Prin contractul de asociere a RMGC cu MINVEST Deva, toate obligatiile de mediu si cele privind siguranta in exploatare intra in sarcina regiei MINVEST, adica statului roman. ROMANIA, TREZESTE-TE!

  29. Alina says:

    Sunt o companie straina, in afara coprporatiile investesc altfel in promovare. La noi cand firma abia se tine in viata, ce buget de PR si publicitate sa mai aloce. Nu inteleg ce ar fi rau in asta. E doar ceva ce fac toate companiile respectabile care lucreaza cu profesionalism, aloca atentie suficienta partii de comunicare si promovare

  30. gropita says:

    Ar trebui ca toata lumea sa se bucure: pana acum, RMGC-ul a bagat, nu a scos ca altii, bani in Romania. A dat de mancare la oameni. Chiar daca Naumovici nu poate fi numit om, sunt totusi 100 de milioane de euro, fratilor. Pai, cate ziare sau televiziuni nu traiesc inca de pe urma reclamelor?

  31. Inversunatu says:

    Fratilor, e ca si un parteneriat-public-privat dupa care tot urlam ca nu-l avem in Romania. Statul nu pune niciun ban, in schimb ia, din cate am auzit eu, vreo 40% din ce-i acolo. Per total, cu aur si redeventa cu tot. Care-i problema la Rpsioa Montana pana la urma? Daca vine statul si face exploatarea nu-i acelasi lucru? expectand faptul ca ne-ar ramane toti banii? Numai ca statul nu are resurse. Oamenii aia mor de foame, sunt imbatraniti de la 18 ani si noi trancanim de la bucuresti ca vindem aurul. Traim inca din anii 90 cu impresia ca daca lasam investitori straini ne vindem tara. Dar cand i-am dat lui Iosif Armas tot Herculane, cu tot potentialul balnear si resursele de acolo, nu ne-am vandut tara? Ce-a facut acel investitor pt Herculane? Nimic! Gold Corporation e listata pe bursa, nu-si permite sa nu faca nimic. Vorbim noi desteptii de la Bucuresti ca se distruge zona. Acest proiect tb finalizat pana acum, iar Roamnia ar fi profitat din acest pret crescut al aurului. Probabil, ne vom trezi cand aurul va atinge un minim istoric. Ca asa facem noi romanii lucrurile.

  32. Gabi says:

    Cu siguranta nu estea caea mai scumpa campanie care a existat in tara, poate este in schimb cea mai bine mediatizata. Intr-un top al celor care cotizeaza la televiziuni de exemplu da, este in top 4 pe langa vodafone, orange etc..asa si? ei doar prezinta situatia, nimic altceva

  33. vali says:

    Ei macar si-au facut campanie intr-un mod legal nu au platit protestatari sau chestii de genul asta. Un lucru important este ca nu prezentau niset minciuni cand a fost vorba de actuala viata de acolo, chiar prezentau adevarul

  34. Razvan says:

    Daca va uitati toate companiile mari di nafara isi fac multa publicitate, de la nivea pana la coca cola, acolo asa se face, trebuie sa stie lumea cine este , ce faci si in cazul asta si ce vrei

  35. vali says:

    Cat timp sunt atatea televiziuni care incearca sa intoartca subiectul pe partea cealalta si nu arata tot adevarul, cineva trebuia sa arate si cealalata parte a Rosiei Montane, pacat ca a trebuit sa plateasca adevarul

  36. Mihai says:

    La cate reclama se face , ma asteptam sa fie printre cele mai scumpe campanii existente. Totusi daca ne uitam la ce se promoveaza vedem ca se promoveaza partea reala a zonei, cum traiesc oamenii cu 6 lei pe zi si asa mai departe. Poate cine nu a fost in zona nu crede, iar daca nu crede atunci sa se duca sa vada cu ochii lui

  37. Dora says:

    Inversunatu’, problema sint CIANURILE. 16 ani ar dura exploatarea, atita ar avea de munca cei 880 de angajati pentru perioada de operare si (si inca 2300 pe o durata mult mai mica, doar la inceput, la faza de constructie!!! datele sint de pe situl RMCG)si apoi ar ramane 250 MII tone cianura intr-un crater de 50km patrati. Noi nu sintem organizati ca japonezii si nici disciplinati ca nemtii! Pe cei mai tineri, care au studiat mai putina chimie, imi permit sa ii rog sa se mai documenteze cu privire la tehnologia de explatare cu cianuri. Apoi, oameni buni, noi, poporul asta, de 21 de ani traim in mizerie. Nu sintem in stare sa ne adunam gunoaiele si sa nu mai facem altele. Avem munti minunati, pe care altii nu ii au, de ce sa nu facem turism in ei? fiindca vine unul sin reclama RMCG si zice ca nu se poate? Se poate daca se doreste! Exista investitori straini in turism care au vrut sa vina in tara noastra dar nu acestia au fost incurajati.
    Nu vi se pare ca sint mult prea putine beneficii fata de pret?
    Daca s-ar investi in turism ar fi cu siguranta mai multe locuri de munca si pentru o perioada mult mai mare.
    Proiecte pentru turism, de ele avem nevoie. Avem o tara frumoasa, sa nu lasam strainii sa ne-o pradeze!

  38. Ovidiu says:

    Inca o dovada a maipularii romanilor de catre cei afati la putere.Daca intresele lor o cer vindem si otravim totul.

  39. flex says:

    Super articol, felicitari!

  40. anda says:

    e un proiect bun pentru tara. investitiile lor de pana acum nu au fost doar in publicitate. foarte multi bani au intrat si in comunitatea de la rosia montana. plus multi oameni care s-au mutat in case noi si mult imbuntatite fata de cele pe care le aveau, plus ca in momentul asta rmgc-ul are in jur de 400 de angajati la rosia montana. hai sa nu prezentam doar aspectele care ne sunt cel mai la indemana. tocmai investiile lor dovedesc seriozitate.

  41. Andrei says:

    Aa, nu e rau ca au “investit” in publicitate. Un proiect bun se vindea singur, mai ales in 17 ani. Dar pentru ca firma din Barbados are nenumarate probleme legale, de la felul in care a obtinut licenta, expirata de multa vreme, avizele de la ministerul culturii anulate de instante pentru neconformitati si pana la planurile urbanistice anulate si ele de instante pentru conflicte de interese, acum trebuie sa apeleze la factorul emotional prin publicitate si la coruperea politicienilor si a functionarilor.

Adaugă comentariul tău:

Mesaj:

Promovează dreptatea!