Publicitatea din România, în criză de bani şi de idei

În pauza dintre ştiri sau în cele câteva momente de răgaz din timpul unui film, eram obişnuiţi să ne delectăm în faţa televizorului cu reclame bune. Idei originale, cuvinte cu har sau rimate, imagini memorabile care ne-au atras atenţia şi ne-au rămas în minte.

Câteva reclame româneşti au avut un succes impresionant, iar replicile personajelor au intrat rapid în folclor. Cine nu ştie la ce se referă următorii termeni: Pepsi la litru, seria Dorel, halatul, “Batman, Batman”? Sau “Ăla  negru de respira greu”?

 

În ultimul timp însă, afectate serios de tăierea bugetelor din companii pentru publicitate, reclamele sunt mai sărace. Este de vină criza economică sau aceasta este numai factorul care a amplificat o criză de imaginaţie? VerticalNews scrie, începând de azi, despre reclamele de la televizor. Care ne plac şi care ne irită, ce se întâmplă în afară şi care au fost clipurile mincinoase sau care au făcut mai mult rău decât bine mărcii pe care au promovat-o.

Una dintre reclamele care ne-a atras atenţia în ultimul timp este cea care promovează “cel mai ieftin RCA”.

“La Omniasig, noi cu toţii lucrăm ca să vă oferim asigurările de care aveţi nevoie. Chiar şi eu, preşedintele companiei”. Începutul spotului TV nu este unul rău. Ideea în jurul căreia este construită întreaga reclamă este o practică veche- însuşi preşedintele companiei se asigură că eu, clientul, primesc ceea ce am nevoie. Omniasig a pierdut însă ceva pe drum. Reclama este reuşită dacă omul care reprezintă produsul are credibilitate, inspiră încredere şi pare firesc în faţa camerelor. Aceste lucruri nu se întâmplă în reclama de mai jos. Tonalitatea este nepotrivită, pauzele forţate, mişcările stângace. Preşedintele vrea să pară popular, dar alături de  taximetristul şmecheraş, care pune benzină în rezervor din PET (lucru total contraindicat), obţine exact efectul contrar.

Piaţa, la nivelul anului 2006

Care este însă cauza declinului publicităţii? În primul rând, nu putem neglija contextul economic. Multe companii au renunţat să-şi mai laude marfa ori au făcut-o fără să mai investească foarte mulţi bani în mesaj. Alţii au decis să recicleze pur şi simplu spoturile din anii trecuţi. Pentru că atunci era mai ieftin.

Anul 2010 a adus piaţa media la jumătatea nivelului din 2008. Astfel, anul trecut, piaţa românească de publicitate a atins valoarea de 308 milioane euro, în scădere cu aproximativ 9% faţă de anul precedent, potrivit anuarului Media Fact Book. Asta dupa ce anul 2009 adusese deja tăieri drastice în bugetele de marketing şi publicitate ale firmelor. Per total, faţă de anul de vârf 2008, când valoarea pieţei era de 540 milioane de euro, cei doi ani de criză au adus piaţa sub nivelul din 2006, scrie mad.wall-street.ro.

În tot acest timp, mintea creativilor parcă a luat o pauză. Banale sau lipsite de haz, neinspirate sau de-a dreptul îngrozitoare- acestea sunt numai câteva dintre epitetele primite de la colegi când i-am întrebat despre reclamele de la televizor. Celor mai multe le lipseşte acel “ceva”, ingredientul care face dintr-o reţetă o delicatesă, mesajul, cuvântul, trăsătura care transformă o reclamă într-un moment unic.

Ce crede un “guru” al publicităţii româneşti, Bogdan Naumovici, citiţi într-un interviu acordat VerticalNews.

8 Comentarii la “Publicitatea din România, în criză de bani şi de idei”

  1. Rebecca says:

    Da, aveti dreptate! reclamele de azi au pierdut orice cale catre mesaj. sunt ca ochii pestelui…

  2. bogdan says:

    Reclama la Omniasig este infioratoare. Presedintele are aceasi atitudine ca a lui Basescu cu oamenii. Atitudinea de smecheras. Iar cei cu care vorbeste in reclama sutn exact cei care au cel mai mare risc la RCA. Nu usnt clientii tinta.

  3. corco says:

    Reclame de rahat!

    Vad ca “Pepsi” a preluat maxima unui mare ganditor roman, nou aparut de scena “ori suntem, ori nu mai suntem” si-mi da o sticla de apa (asta fac de ani de zile).

    Cum spuneam, reclame idioate!

  4. mario says:

    Nici azi, dupa 15 ani nu reusesc sa intzeleg de ce ad-ul asta cu nea nicu a ramas in “istorie” … trecand peste faptul ca este aberant si incoerent .. singura scuza este ca se tot spune pepsi la 1 L ….. in rest.. mi se pare la fel de cretina ca restul populatziei care o consuma… romania nu are advertising prost.. romania are advertising-ul pe care-l merita.

  5. cip07 says:

    Reclamele celebe la care se face referire erau niste mini-scenete amuzante, reclama era ceva secundar. Ca sa fiu sincer in afara de partea amuzanta, nici nu am retinut produsele la care se facea reclama. Poate in subconstinet sa se fi imprimat ceva.

  6. roxana says:

    nu cred ca tine de buget calitatea unei reclame. daca cei ce o concep sunt genul “smecherasi” o sa iasa ceva gen pepsi cu ori suntem ori nu mai suntem, daca esti un om inteligent, cu ceva cultura generala o sa iasa ceva gen cea cu razboiul stelelor a la bogdan naumovici. deci totul se reduce3 la persoana/persoanele care concep reclama, nu la investitia facuta.

  7. visu doru says:

    Reclamele sunt facute cu materialul clientului. daca acesta nu ofera ceva bun, nici aia din agentii nu au ce face. sunt multi no name care vin cu reclame si care probabil s-au codit la bani si ies jeguri de reclame.

  8. andreea says:

    Reclamele sunt la fel de proaste k presa.

Adaugă comentariul tău:

Mesaj:

Promovează dreptatea!