Naumovici: Reclamele sunt făcute “de struţi specialişti în foraje de mare adâncime”

Bogdan Naumovici, actual Creative Director la 23 Communication Ideas, este considerat unul dintre numele de referinţă din publicitatea românească. Câteva dintre cele mai cunoscute campanii în publicitate au fost creaţiile lui. Inventatorul “halatului”, al celui “negru care respira greu”, consideră că agenţiile de publicitate sunt principalul vinovat pentru criza de idei din piaţă, iar reclamelor româneşti le lipseşte relevanţa.

Ce părere aveţi despe reclama din acest an a celor de la Omniasig, cu preşedintele Toma şi taximetristul şmecher?

Nu cred că e nimic greşit, la nivel conceptual, în a face o reclamă cu preşedintele companiei. Dacă, însă,, după primele probe, vezi că acesta nu poate juca nici dacă viaţa i-ar depinde de asta, schimbi conceptul. Sau angajezi un actor pe postul de preşedinte.

De ce nu mai văd românii reclame bune, gen Teletech, pentru Altex (laser, frate!), de exemplu?

Pentru că sunt prea puţine agenţii care îşi mai propun sau mai sunt în stare să facă asemenea reclame. Am mai spus asta, nu criza este de vină, ci perioada de prosperitate nejustificată dinaintea crizei. Atunci s-au moleşit şi s-au culcat pe o ureche cele mai multe agenţii, nu în criză. Criza, însă, dacă te prinde dormind, nu te lasă să te trezeşti.

De ce nu mai suntem în stare să facem haz de necaz (dat fiind că românul este as la acest capitol) de criză?

De data asta, aş spune că le-a fost frică şi clienţilor. Mai toţi au ales, asta dacă au vorbit cumva despre criză, să plângă alături de consumatori şi de presă, într-o destul de ipocrită compătimire generală. Singurul client pe care l-am întâlnit şi care ar fi vrut să spună oamenilor că dracul nu e chiar aşa de negru, a fost Altex, care a spus lucrul ăsta destul de limpede în Campania “Chibzuitul”.

 

Reclamelor le lipseşte relevanţa

Cine este vinovat că reclamele s-au “subţiat” calitativ?

Agenţiile, asa cum am spus mai sus. În perioada de glorie 2004-2008, se vindea prea uşor. Românii cumpărau orice era la televizor, indiferent de cât de proastă era reclama. În perioada aceea, am spus de multe ori că nu o să prindem vremuri mai potrivite pentru a risca, pentru a îndrăzni, pentru a obişnui atât consumatorul, cât şi clienţii, cu reclamele mai curajoase. Din păcate, majoritatea industriei s-a mulţumit să îşi numere banii făcuţi uşor, fără să îşi bată capul cu ce va urma. Cine a ţinut cu dinţii de standardul de calitate, o duce bine şi acum. Cine nu, se plânge de lipsa taxei de pitch, de clienţi, de fee-urile din ce în ce mai mici, de faptul că trebuie să dea oameni afară sau să-i trimită în şomaj tehnic. E amuzant, de unde mă uit eu.

Care ar fi produsul românesc ce ar merita să fie evidenţiat în reclame bune?

Nu cred că este unul singur. Dacia. Delta Dunarii. Dracula. Pălinca. Bulzul. Şoriciul. Umorul. Hazul de necaz.

Care sunt principalele condiţii care trebuie îndeplinite pentru realizarea unei reclame bune?

Să fie relevantă, să îţi spună ceva nou sau să îţi spună ceva vechi într-un fel nou, să te atingă la ambele emisfere ale creierului.

Care dintre acestea lipsesc acum?

De multe ori lipseşte relevanţa. Când agenda omului se învârteşte în jurul crizei, siguranţei locului de muncă sau a măruntului din buzunare, o grămadă de reclame zici că sunt făcute de struţi specialişti în foraje de mare adâncime. Evident, cele mai multe reclame ratează elegant să te atinga în vreun fel la nivel emoţional. Să te facă să râzi, să îţi facă pielea de găină sau pur şi simplu să te bucure puţin.  

Ce reclama v-a atras atenţia în ultima perioadă?

Îmi plac, în continuare, reclamele Vodafone cu Paul şi Cristina. Sunt scrise dezinvolt, iar ei se simt ca peştele în apă.

12 Comentarii la “Naumovici: Reclamele sunt făcute “de struţi specialişti în foraje de mare adâncime””

  1. ANA says:

    Cel mai tare om din publicitatea romaneasa!

  2. Camil says:

    Naumovici ar spune mai multe, dar are si el o firma si se pazeste..

  3. Rebecca says:

    Reclama cu asigurarile de la Omniasig e jenanta. Indica perfect ca suntem un popor de si smecheri si de grandomani.

  4. Clara says:

    De ce nu spune dl.Naumovici si de faptul ca este imposibil sa te angajezi intr-o agentie de publicitate si ca acolo intra numai rude si prieteni sau se recicleaza oameni din alte agentii? Nu mai dati vina doar pe criza, clienti etc. si uitati-va ce nulitati angajati!

  5. dana says:

    total de acord cu Clara! si as dori sa mai adaug ceva–firmele de publicitate nici nu sunt deschise la dialog cu potentialii angajati, de exemplu am aplicat pentru un post de copywriter de pe un portal cunoscut de joburi la o firma care mai primise 400 de aplicatii. N-am primit nici un raspuns. La vreo luna dupa expirarea anuntului, firma a postat iar anuntul de recrutare a unui copywriter, deci din prima sarja de aplicari nu si-au gasit candidatul perfect. A doua oara am aplicat iar si mi-au trimis raspuns intr-o engleza cu ceva greseli ca-mi vor evalua candidatura si daca suntem compatibili ma vor invita la interviu bla bla bla. Apoi nimic. Daca nu-si gasesc nici de data asta omul potrivit din aproape 400 de aplicari si mai posteaza anuntul a 3-a oara devin penibili. Puteau sa ma cheme macar la interviu si sa ma testeze, n-ar fi avut nimic de pierdut. Daca nu ma placeau nu ma angajau si gata.

  6. PR says:

    Asa e, e dificil sa te angajezi intr-o companie de publicitate, insa chiar si sefuletii agentiei sau pilele daca nu sunt tari, produsul iese varza. Iar Naumovici este meserias, dar nu poate fi replicat mereu.

  7. geniul says:

    Intrebare pt dl Naumovici: Care a fost ultima reclama pe care ai facut-o? Ce succes a fost?

  8. bogdan says:

    Leo Burnett e zero dupa plecarea lui naumovici.

  9. Camil says:

    Fara Naumovici nu ar fi existat publicitate in Romania

  10. gaby says:

    Un gunoi fara cuvant este acest Naumovici.

  11. FER says:

    geniule, esti genial sa mi bag p/la, sa l intrebi pe omul care a inventat notiunea de reclama in Romania, care e ultima reclama si ce “succesuri” a avut. Genial…

  12. doru says:

    Mai, Naumovici, esti chiar praf. Ce mare specialist esti, mai nene? care copieyi pe rupe din reclamele indiene. Mai, nesimtitule!

Adaugă comentariul tău:

Mesaj:

Promovează dreptatea!