Învăţământul românesc, în pericol şi peste 10 ani

În România ultimilor 20 de ani, educaţia a fost domeniul care a suferit cele mai multe transformări. În anul 1990, numărul total al grădiniţelor existente în România era de 12.529. În urmă cu trei ani, numărul acestora a ajuns la doar 1.731, iar numărul copiilor înscrişi în învăţământul preşcolar a scăzut de la 750.000 la 650.000, situaţie cauzată atât de  reducerea numărului de grădiniţe, cât şi de scăderea natalităţii. De cealaltă parte, o adevărată afacere este, fără îndoială, înfiinţarea de grădiniţe private.

În anii de după Revoluţie, personalul didactic a variat în jurul cifrei de 37.000, astfel că numărul preşcolarilor ce revin unui cadru didactic a scăzut de la 20 în 1990, la 17-18 în 2007.

 Un ministru la doi ani

 Din 1990 până acum, la cârma Ministerului Educaţiei s-au perindat nu mai puţin de 12 miniştri, cei mai longevivi dintre ei fiind social-democrata Ecaterina Andronescu, poreclită şi ”Abramburica” pentru legile contradictorii şi păguboase pentru sistem pe care le-a adoptat, liberalul Andrei Marga –cel despre care se spune că a fost singurul ministru capabil să facă reformă în Educaţie, mai ales că a avut şansa de a rezista pe parcursul a trei guverne: Ciorbea, Radu Vasile şi Mugur Isărescu  – şi  un alt social-democrat, istoricul Liviu Maior.

 Dileme şi generaţii de sacrificiu

 Să mai avem sau să nu mai avem ore de religie? Să mai facem sau să nu mai facem educaţie fizică? Au fost doar două dintre dilemele sistemului educaţiei de după 89.

Cei mai afectaţi de schimbările ultimilor 20 de ani au fost, de fiecare dată, elevii claselor a VIII-a. Din 1990 până în prezent, generaţii întregi au trecut pe rând prin examen de admitere în liceu, examen de capacitate, teste naţionale, teze cu subiect unic şi evaluare naţională.

 ”Subfinanţarea cronică de-a lungul anilor, în jurul a 3 % din PIB, deşi legile prevăd alocarea a 6-7 % din PIB şi chiar o diminuare a bugetului Educaţiei în 2010, este una din marile probleme cu care se confruntă învăţământul românesc”, este de părere Gheorghe Isvoranu, preşedintele FSLI.

 Acesta a precizat că sistemul se confruntă, de asemenea, cu o infrastructură neconformă unui sistem educaţional modern, în condiţiile în care 82 la sută din clădirile şcolare sunt construite înainte de 1970, circa 10 la sută din şcoli nu au aviz sanitar şi numai 36 la sută din şcolile din România au conexiune la Internet.

Marga: Legea Educaţiei, un pericol pentru învăţământ

Au existat şi aspecte pozitive în ceea ce priveşte reformele în educaţie. Într-o discuţie purtată cu Verticalnews, Andrei Marga, fost minstru al Educaţiei, punctează câteva dintre ele.

 ”Învăţământul românesc avea de făcut foarte multe lucruri după 89, dar trei reforme erau imperios necesare. În primul rând, reforma de recuperare a ceea ce se numesc tradiţii în sistemul de învăţământ. Apoi era compatibilizarea cu sistemul de educaţie european şi, în al treilea rând, reforma de adaptare la condiţiile globalizării. Orice sistem de învăţământ din Europa Centrală şi Răsăriteană trebuie să facă aceste reforme.

 România a făcut paşi importanţi, iar reforma de recuperare, pe care ţara noastră a realizat-o la începutul anului 2000, ne-a permis plasarea printre primele ţări la negocierea de aderare la Uniuniea Europeană la capitolul educaţie” .

Ce se întrevede pentru următorii 10 ani? În primul rând, cel mai mare pericol care paşte învăţământul românesc este actuala lege care este pe punctul de a fi adoptată şi care, conform opiniei lui Marga,  este mai mult o declaraţie politică.

”Dacă se va adopta această lege, se va schimba mult, în sensul că se va politiza învăţământul şi se va distruge autonomia universitară, adică cele două mari achiziţii ale învăţământului după 1989. 

România se va plasa la coada reformelor europene pentru că legea nu aduce o reformă a sistemului. În 1998-2000, România se afla la o jumătate de an în spatele Ungariei şi Poloniei din punct de vedere al educaţiei, iar astăzi se târăşte în urma Bosniei sau Muntenegrului. 

Nu suntem profeţi, dar trebuie să spunem că România este pândită de:

  • creşterea abandonului şcolar, care sare de 6% şi nimeni nu se alarmează, ori, desfiinţând 3.000 de şcoli cum se doreşte acum, va avea un impact devastator.
  • va creşte migraţia elevilor în special. Acum, liceenii de vârf care văd că sistemul este unul politizat, vor încerca să îşi continue studiile la universităţi din afară, pentru simplul motiv că acolo este plin de oferte şi de burse. Aceeaşi migraţie se va constata şi la nivelul preparatorilor şi lectorilor, pentru că în sistem posturile sunt blocate. Îi vor urma pofesorii universitari, care nu vor mai trebui să îşi întrerupă activitatea la 65 de ani. Cel mai bun chemist din România, de exemplu, Alexandru Balaban, nu mai era bun în România la 67 de ani, dar acum este bun în America la 76 de ani. Şi ca el sunt mulţi anii. Deci, pe viitor, fonomenul migraţiei va cuprinde o paletă largă de specialişti. “

“În 1998-2000, România se afla la o jumătate de an în spatele Ungariei şi Poloniei din punct de vedere al educaţiei, iar astăzi se târăşte în urma Bosniei sau Muntenegrului”- Andrei Marga, fost ministru al Educaţiei 

Nadina Dobrogeanu

9 Comentarii la “Învăţământul românesc, în pericol şi peste 10 ani”

  1. Aniba says:

    Cel mai prost sistem de invatamant ditre tarile mai civilizate este aici, in Romania. Elevii sunt golani, profesorii niste frustrati

  2. Invatamantul romanesc nu se mai poate redresa, din pacate. S-au pierdut prea multe etape, s-au rupt generatiile. Intre generatiile care au facut scoala adevarata, oameni care acum au 35-40 de ani, si ceilalti, care au invatat pe “democratie”, este o prapastie imensa. Si, din ce in ce, valoarea umana scade dramatic.

  3. Beniamin Popp says:

    Invatamantul romanesc isi va reveni cand banii vor fi suficienti si bine manageriati. Romanul are filon de pedagog, iar ca invatacel e supus si constiincios. Trebuie numai ghidat cum se cuvine. Iar dascalii sa fie respectati. In primul rand de conducatori

  4. Costi says:

    Cine este ministrul care a deschis calea admiterii cu dosare la facultate?

    Cine este cel care a declansat fenomenul notelor mari in preuniversitar pentru ca elevii sa aiba sanse sa intre la facultate pe dosar?

    Onor, domnului ministru Marga.

    Prin urmare, daca Marga zice ca va fi rau peste 10 ani inseamna ca va fi bine.

    Draga domnule Marga, ai comis greseli fundamentale care au pus pe tobogan sistemul educational. Din demnitate, ar trebui sa va abtineti sa opinati pe seama viitorului educatiei.

  5. Tamas says:

    E drept, că domnul Marga a fost singurul ministru capabil de reforme. Deşi au fost mai mulţi miniştrii, care erau psihologi de meserie. (Au mai venit şi alţii cu un ele idei bune de ex. Miclea, dar nefinalizate.)
    E drept şi faptul că învăţământul nostru în continuă reformă (poate perpetuă reformă)a cam decăzut, dar sunt de părere că într-o societate în declin, de ce să fie un subsistem (învăţământul) excepţie.
    Îl înţeleg şi pe domnul Marga, că nu-i convine legea învăţămntului, că va cam tăia din “aripile” domniei sale.
    Sistemul birocratic pe filiera minister-inspectorate-direcţiunile şcolilor este stufos şi neproductiv. (Inspctoratele sunt şi INUTILE şi CORUPTE.)
    Şi să nu uităm că dacă societatea este coruptă, atunci de ce să nu fie şi învăţămntul corupt. Că este din păcate: de la examenele “luate” (bac, capacitate, titularizări, admiteri. Apoi funcţionează şi o anumită contraselecţie la intrarea şi mai ales în rămnerea în sistem.
    Şi nu în ultimul rând există şi o anumită subfinanţare a sistemului, deşi cam de un deceniu s-au pompat ceva bani în sistem, dar grosul a fost folosit în MOD INEFICIENT. (În favoarea clientelei.)
    Plus sistemul “meditaţiilor” este ilegal (un fel de economie gri sau negru) şi mai ales imoral.

  6. loredana says:

    Degeaba. a fost aprobata legea educatiei.s-a zis cu scoala in romania.

  7. corina says:

    care invatamant? asta care scoate inculti pe banda rulanta? asta care permite tuturor analfabetilor sa aiba o diploma? asta care azi e cu capacitate, maine cu admitere si poimaine cu teste nationale? unde e invatamantul in care dadeai admiterea la liceu si la facultate, era o onoare sa intri la lazar sau caragiale, tremurai in fata avizierului asteptand rezultatele la admitere. asta nu-i invatamant asa ca orice lege il schimba e la fel de jalnic k actualul. inca un ministru ca abramburica sau ca funeriu si putem sa facem idd de la clasa 1.

  8. LUPTATORUL says:

    BUBA E IN PARLAMENT. IN REFUZUL CLASEI POLITICE DE A GENERA LEGI BAZATE PE ANALIZE STATISTICE DE SINTEZA SI PROGNOZA PE CEL PUTIN 20 DE ANI.CORUPTIA INSTAURATA CA POLITICA NATIONALA IN TIMPUL CELOR 3 MANDATE ALE ,,DESPOTULUI LUMINAT” SI PRELUATE SUB DIFERITE FORME PINA IN ZIUA DE ASTAZI,SI-A PUS AMPRENTA IN TOATE DOMENIILE SOCIETATII.

  9. micky mouse says:

    azi se schimba ceva in invatamantul romanesc, maine se schimba guvernul si poimaine o noua reforma a educatiei. sa fim seriosi, la noi, de vreo cativa ani, legile se fac pe termen scurt, ca sa nu zic pe perioada determinata.

Adaugă comentariul tău:

Mesaj:

Promovează dreptatea!