Cum rămân românii captivi la Orange, Enel, UPC sau Romtelecom

Şi nu doar la acestea. Vodafone, RDS-RCS, E-on, GDF Suez, ApaNova, Akta şi cam toate companiile cu care românii, mai cu seamă cei de la oraş, încheie contracte pentru îmbunătăţirea calităţii vieţii şi mai mult şi-o încurcă. Pentru că odată încheiat contractul, rămânem captivi şi nu putem schimba furnizorul chiar dacă serviciile au o calitate proastă.

Companiilor le place să ne dea impresia că suntem stăpânii lor, că fiecare dintre noi îi putem trăda și schimba planurile de afaceri. În realitate, nu prea avem opțiuni reale pe anumite categorii de servicii, de regulă, cele mai costisitoare dintre acestea. Marii distribuitori sunt înţeleşi între ei, sunt blindaţi de acte şi legi favorabile, ne râd în nas când încercăm să ne impunem poziţia şi să cerem respectarea unor angajamente normale.
Nominalizăm aici energia electrică și gaz, cablu și telecomunicații, internet,  contorizare apă şi restul, cam toate companiile care oferă ceva, pe bani mulţi, apoi se fac că plouă dacă serviciile devin inutilizabile sau scad din punct de vedere al calităţii.

Risipă de energie

Schimbarea furnizorului de electricitate reprezintă pentru orice român o misiune imposibilă, cu toate că piața s-a liberalizat încă din 2007. Deși Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a desfășurat o campanie de informare a consumatorilor casnici privind posibilitatea de a-și schimba furnizorul, acțiune ce a costat 400.000 de euro, consumatorul de rând, nemulţumit că i se ia lumina des şi fără explicaţii, nu a reușit să treacă de la Enel la CEZ, de exemplu. Motivul? Deranjul mult prea mare al “greilor” din energie pentru un singur client amărât .

Și dacă vrei să renunți la furnizorul de gaz, povestea este similară. Nemultumirile clienților față de Distrigaz sunt numeroase însă, deși legea permite, inexistența unui furnizor privat ne ține captivi. Nu mai vorbim de costurile extrem de ridicate în cazul în care un proprietar stă la un etaj superior și care are nevoie de o infrastructură nouă.

Bani aruncaţi pe apa sâmbetei

Nu știu câți dintre voi v-ați lovit de firmele care fac citirile contoarelor plasate pe calorifere. În București există două mari firme care se ocupă cu așa ceva, percep o groază de bani, calculează cu o oareșce întârziere și o mare parte din muncă o face proprietarul care practic citește și transmite administratorului cifrele. Oricum, un client persoană fizică nu poate schimba firma care se ocupă de interpretarea repartitoarelor pentru că cei care i-ar putea face această activitate nu se deplasează pentru o singură raportare. Vrei nu vrei, rămâi la ce-a optat mulțimea (în acest caz asociația  de proprietari).

Comunicare şi eficienţă zero şi la operatorii de cablu

Ați încercat vreodată să vă schimbați furnizorul de televiziune prin cablu sau digitală?

Înainte de a lua o astfel de decizie, gândiți-vă de două ori. Nu de altă, dar va fi o activitate care vă va da bătăi de cap, cu siguranță. Dacă există sau nu o înțelegere tacită între operatorii tv, autoritatea de reglementare decide acest lucru, însă ca și consumator te lovești de refuzul UPC, de exemplu, de a-ți instala cablu pentru că nu oprează în zona locuinței tale (dacă convingi toată strada să se aboneze poate îi îndupleci), însă te îndrumă, cu un zâmbet cinic, către competiție, Romtelecom, de exemplu. Plus că, dacă ești abonat la UPC și vrei să treci la RDS, de exemplu, recieverele pe care ai dat o groază de bani (dacă mai ești și un client cu trei televizoare în casă e destul de costisitor) nu sunt valabile și trebuiesc înlocuite și abandonate pentru că-i mai mare daraua decât ocaua. Să nu mai pomenim de faptul că dacă renunți la abonament înainte de termen, trebuie să plătești restul facturilor până la finalul contractului pentru că altfel nu poate avea loc separarea.

Cum e cu  portarea numerelor pe mobil

Portarea numerelor de telefon este cam singura care mai funcționează, însă nu au fost mulți care au apelat la așa ceva. De la finalul lui 2008 până în februarie 2013 puțin 500.000 de numere de telefon mobil  au fost portate dintr-o rețea în alta. Prinși în capcana promoțiilor cu telefoane sau a unor abonamente “avantajoase”, clienții rămân lipiți de operatorul de telefonie mobilă  care nu-i lasă să rezilieze contractul fără a achita o sumă de adio. Dacă în cazul achiziției telefoanelor mobile mai există o justificare, pentru abonații care au semnat un contract voce pe o perioadă de doi ani pentru niște tarife avantajoase nu există nicio obligație de a-i ține legați cu forța. Însă, se întâmplă!
Cele mai înrobitoare condiţii sunt însă descoperite de români când apelează la creditele bancare. Aceste situaţii sunt însă foarte cunoscute, iar şansele de a scăpa onorabil sunt infime.
Alte exemple?

Dan Micu

21 Comentarii la “Cum rămân românii captivi la Orange, Enel, UPC sau Romtelecom”

  1. Cristina says:

    1. nu e ups ca e upc. Ups este o firma internationala care transporta colete.
    2. La upc nu se cumpara echipamentele caci sunt date in custodie
    3. Mi se pare absolut logic si normal ca echipamentele sa nu poata fi transferate de la o retea la alta
    4. daca renunti mai repede la abonament decat iti este prevazut in contract este logic sa platesti firmei despagubiri si asta se intampla doar in momentul in care ai perioada contractuala. Daca ai prioada contractuala inseamna ca ai beneficiat de cateva falicitati din partea companiei respective.

    Ce ar fi daca inainte ce sa scrieti un articol va-ti documenta intai?

    • Eu says:

      Si ce ar fi, stimata Cristina, daca matale, inainte de a vorbi, ai pune mana pe o carte de gramatica si te-ai documenta cum se scrie: “va-ti” !!!
      Ca si altii de pe aici, de exemplu “omu rau” – e dezastru, nenea! Nu pot sa cred ca sunt unii care scriu in halul asta (v-a, a-ti) … GRAMATICA ZERO!
      Da, poate vrem sa renuntam la upc, rds, etc, etc, pentru ca nu suntem multumiti de serviciile oferite, ne pica mereu netul si alte chestii de-astea …faza e ca nu putem! Chiar nu mi se pare deloc corect si ar trebui facut ceva in cazul asta.

    • X-Ray says:

      @Cristina
      Cum adică „e logic să plătești despăgubiri… că ai beneficiat de câteva facilități”? Ce facilități? Ai beneficiat de niște servicii pe care le-ai plătit prin factură și basta!
      Legea prevede clar că nimeni nu te poate obliga să cumperi niște servicii mai mult timp decât ai nevoie de ele, iar impunerea unui termen minim pentru „băgatul pe gât” al serviciilor este absolut ilegal și abuziv (Legea 161/2010).
      Dacă eu, la casă, îmi fac o fântână și nu mai am nevoie de apă de la rețea, mă poate obliga cineva să mai plătesc apa vreo doi ani sau cât vor ei să-mi impună prin contract? Aberații.. vorbești fără să gândești.

    • manu says:

      …sau ce-ar fi draga mea daca tu,Cristina,ai mai face putina ortografie?…adica,sa scrii “V-ATI”,in loc de “VA-TI”,cum ai scris tu…..

    • Bogdan says:

      Cristina, tot ce ai scris e ok in afara de punctul 4. Mie mi se pare normal, ca la sfarsitul anului, o firma de cablu sa te sune sau sa iti trimita un mail prin care sa te intrebe daca mai doresti sau nu colaborarea. Dar ei nu fac asa, desi contractul e semnat pe un an, nu pe viata. Si asta mi se pare un abuz si o incercare de-a ti se baga pe gat inca un an. Si pentru ce sa platesc despaguri firmei, daca mi-am incheiat contractul ? Ca sa isi faca unii concedii pe banii mei ? Eu zic sa te mai uiti peste lege.

  2. omu rau says:

    povesti de ametit copii. am trecut de la UPC la RDS fara problema. atat la UPC cat si la RDS recieverele sunt inchiriate la un pret modic sau date in custodie. iar trecerea de la unu la altul e foarte usoara si fara costuri. RDS chiar mi-a oferit 3 luni gratis pentru inceput. Iar UPC-ul m-a sunat sa ma intrebe daca nu pot sa ma convinga sa raman la ei. Am ramas placut surprins. De romtelecom am scapat in exact 30 zile din momentul in care am vrut sa renunt la ei. cat despre electrica si eon atata timp cat e monopol nu ai ce face. Iar cu Orange Vodafone si alte telefonii scrie clar in contracat ce implica renuntarea la abonament inainte de termen. iar abonamentele se pot modifica pe parcurs dupa nevoia fiecaruia.

  3. Titus says:

    “va-ti documenta”? Cristina, intai limba romana, apoi comentariile!

    T.

    • vio says:

      Eu n-as fi atat de severa cu cei ce nu cunosc gramatica,deoarece,fie ca stii mai multa sau mai putina gramatica problemele sunt aceleasi.Ca unii stiu sa le exprime corect si altii nu,are mai putina importanta in acest context.Eu spun doar atat:daca suntem bine documentati cand cerem ceva,daca argumentam corect,problemele se rezolva.Eu am rezolvat relativ usor probleme de portabilitate si de reziliere contracte inainte de expirarea lor fara plata vreunor taxe.Clauzele din contracte sunt abuzive.De ce le-as plati abonamentul in avans? Sa accept sa platesc servicii neefectuate?In locul meu va veni alt abonat;deci nu i-am incurcat cu nimic.

  4. Sergiu says:

    Salut.
    In conditiile generale Romtelecom , cat si in termenii contractuali exista “portite” sa le spunem asa de reziliere fara taxe .
    Spre exemplu Romtelecom incheie asigurari de somaj si anume … daca ramai fara servici si intrii in somaj sau pur si simplu ramai fara servici si cu acte doveditoare mergi catre Romtelecom (avand un contract activ cu Romtelecom bineinteles), primesti urmatoarele 6 luni GRATUITATE pentru toate serviciile active .
    Daca in aceste 6 luni, clientul nu isi gaseste un loc de munca, clientul isi poate rezilia contractul, fiind in imposibilitate de plata serviciilor .
    Rezilierea se face fara nici o taxa , ci doar se predau echipamentele primite pur si simplu.
    Super tare nu ?
    Ce alta companie vine in sprijinul clientilor cu o astfel de asigurare sa-i spunem asa.
    Aceasta este una din portitilele contractuale Romtelecom .
    O seara buna si ca un sfat : DOCUMENTATI-VA in privinta termenilor contractuali ale companiilor ce furnizeaza voce , date si televiziune .

  5. astraro says:

    atentie la mult laudata reclama a pachetului ce te abureste cu 3 luni abo gratis ,96 canale cu recever digital,internet,internet mobil si tel fix si mobil e o mare tzeapa ,am lasat UPC pt aceasta oferta si din Decembrie 2010 nici in ziua de azi nu am primit acel mobil ,s-a dus deja perioada de gratuitate a celor 3 luni de plata abo. Contractul e pe o perioada de 1 an si sunt curios cand va expira acesta ce pretentii vor emite.

  6. Cristi says:

    In legatura cu taxele de reziliere a contractelor aceste reprezinta un abuz comform legii 161/2010 care precizeaza:
    “Art. I
    Articolul 84 din Legea nr. 296/2004 privind Codul consumului, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 224 din 24 martie 2008, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    “Art. 84
    Dreptul consumatorului la denuntarea sau rezilierea contractului nu poate fi Anulat sau restrans de nicio clauza contractuala sau intelegere intre parti, in cazurile prevazute de lege, aceasta fiind considerata nula de drept.
    Drepturile partilor referitoare la o justa despagubire nu vor fi afectate in cazul denuntarii unilaterale.

    Art. II
    In anexa la legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre comercianti si consumatori, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea i, nr. 305 din 18 aprilie 2008, la punctul (1), litera j) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    “j) restrang sau anuleaza dreptul consumatorului de a denunta sau de rezilia unilateral contractul, in cazurile in care:
    -comerciantul a modificat unilateral clauzele prevazute la lit. e);
    -comerciantul nu si-a indeplinit obligatiile contractuale;
    -comerciantul a impus consumatorului, prin contract, clauze referitoare la plata unei sume fixe in cazul denuntarii unilaterale;”.

  7. Cornel GicaContra says:

    Legat de portare mai am ceva de spus: tocmai mi-a expirat contractul pe care-l aveam cu orange , pentru 1 an ( 16 euro, 1200 min retea, 200 min nationale +30 min nationale pentru vechime in retea-10 ani); si am cautat si eu niste oferte la celelalte retele : MA CREDTI CA TOATE AU LA ACELASI PRET ACELASI NUMAR DE MINUTE ?!
    NU CUMVA E UN MONOPOL ARANJAT?
    Ei si ce ? Asta e…
    Da , asta e Romania, dar mai sus de asta , asti-a suntem noi romanii, niste mamaligi cand e vorba de luat atitudine
    Ce facem noi pentru a trai mai normal decat in bananierismul asta?

  8. omu rau says:

    astraro si mie mi s-a oferit mobilul dar l-am refuzat. iar cand v-a expira ti se va cere doar receverul inapoi. am fost si m-am interesat la ei pentru ca am incercat sa ma mut la romtelecom cu televiziunea si netul. acolo insa era chiar o problema pentru ca primul recever e moca iar pe restul le platesti la vreo 80 euro. adica daca ai 3 televizoare receverele pentru 2 sunt pe bani. iar preturile serviciilor la romtelecom sunt cu 15-20% mai mari decat la ceilalti. nu ma incanta nici una din cele 3 dar la rds serviciul mi-a fost activat in 24 ore. la UPC am avut probleme o zi cu internetul si televiziunea si dupa ce am anuntat au remediat in vreo 3 ore si mi-au oferit 10% discount pentru abonament pe o luna ca si compensatie. deci degeaba se vorbeste mult pentru ca cele mai multe probleme nu apar din cauza lor ci din cauza consumatorului. toti semneaza contractul fara sa il citeasca si sa isi cunoasca drepturile si obligatiile. daca vrei sa renunti e simplu trebuie sa o faci dupa expirarea contractului si sa aduci echipamentele in stare de functionare. in afara de asta la oricare din ele daca esti un abonat vechi poti renunta si in timpul contractului pentru ca exista o clauza care spune ca obligatiile tale sunt pentru conditiile care apar in contract. si in perioada unui an se schimba o gramada de lucruri in grila de programe. de aia am si renuntat la upc pentru ca grila nu imi mai convenea. si m-am prezentat la ghiseu si le-am spus ca renunt din aceasta cauza. nu e chiar asa de negru dracu cum se prezinta aici. trebuie putina informare nu dezinformare cum se face aici

  9. omu rau says:

    PS astia care aveti siteul actualizati-va ora ca s-a schimbat deja de 3 saptamani. si voi inca nu a-ti facut-o. macar sa apareti ca sunteti seriosi

  10. boogy-man says:

    Tare site, Titus! LetsRock, man!

  11. ana says:

    eu m-am mutat in bucurestii noi spre chitila si vroiam sa-mi pun UPC pt ca eram obisnuit cu ei de unde am stat anterior. nu s-a putut si vrand vnevrand a trebuit sa aleg romtelecom care era si mai scump. in zona nu erau multi cu UPC si cei de la ei nu au vrut sa vina si doar pt 2 clienti. asa ca degeaba piata libera cand nu ai cu cine.

  12. Av. C-tin Bita says:

    Companiile furnizoare de servicii telefonice, internet si eventual tv cablu, au format un front comun impotriva bietilor consumatori romani, atunci cand invedereaza clauze inrobitoare de plata a ,,contractului”indiferent de calitatea serviciilor sau cand acestea sunt suspendate pe motiv de neplata.
    Este indubitabil, uimitor de ingenioasa, solicitarea platii la nivelul contractului, pentru perioada in care furnizarea de servicii este suspendata.
    Inteleg sa te oblige pentru plata serviciilor de care ai beneficiat, insa daca din diverse motive nu ai achitat factura in termen si ti se suspenda furnizarea de servicii, de ce trebuie sa achiti valoarea lunara a contractului, cand nu ai beneficiat de servicii – minute de convorbire, navigare pe internet, tv cablu, etc.- motivandu-se doar clauzele contractuale la care ai achiesat.
    Aceste companii, probabil c[ nu au auzit de ,,clauze contractuale inrobitoare” care chiar inserate in contractulsemnat, sunt lovite de nulitate absoluta.
    Nu trebuie decat sa va adresati mai intai companiei in scris- daca puteti sa-i aflati sediul administrativ- cu solicitarea anularii facturilor de ale caror servicii nu ati beneficiat, apoi, dup[ 30 de zile, cu raspunsul lor in scris sau cu copia inscrisului cu care v-ati adresat companiei, va adresati imediat unui avocat sau direct la judecatorie, cu solicitarea de daune morale. Daca aveti si internet, notativa zilnic sau macar 1-2 zile pe saptamana orele la care traficul este ingreunat sau viteza de navigare este sub traficul asigurat prin contract.

  13. Cornel GicaContra says:

    Un abonament ar trebui sa fie doar un abonament la niste servicii, pe care , atata timp cat le folosesti ar trebui sa le platesti. De-aia se si platesc anticipat/inainte ( ci nu ca ar fi prostituate).
    Totusi , in ROMANIA se poate orice ( si in primul rand pentru ca nu luam atitudine, fiecare dintre noi)
    1) am fost abonat romtelecom in urma cu 3 ani; acum am revenit si aveam un receiver de atunci ; m-am certa 2 saptamani cu ei pentru a-l putea folosi din nou ( pentru a nu fi nevoit sa cumpar al doilea receiver, devremece il cumparasem odata)
    2) acum 3 ani aveam abonament intrnet mobil orange; l-am reziliat intre timp; acum am vrut sa-mi iau cartele orange de internet mobil dar nu functionau pe modemul vechi; asa ca le-am decodat , contr 30 lei- se putea si gratis dar nu ma pricep la instalare de soft pe calculatoare( modemurile ) si le folosesc acum cu cartele cosmote ( deocamdata mai rentabile;
    3) am fost abonat upc; cand am reziliat contractul ( trecuse anul contractual si nu am fost multumit de serviciile lor) m-au mai tinut 30 de zile ( deci inca o factura0 cu toate ca eu i-am anuntat in scris ca renunt la ei; in plus mi-au cerut sa le duc aparatura la sediul lor ( ceea ce nu mi se pare corect pt ca atunci cand au instalat-o au aduso ei; sa vina sa si-o ia!)
    4) Despre banci… de tot rahatul: exista in codul civil un articol ( care este mai presus de orice lege, dupa constitutie, bineinteles), de pe vremea lui CUZA, in care este interzis bancilor de a percepe dobanda penalizatoare, de orice fel, deoarece nu se poate lua dobanda la dobanda…Cu toate astea…TOATE BANCILE AU ACEASTA DOBANDA !!!
    Cata vreme nu ripostam, vom fi prostii europei.
    Evrei zic despre romani asa: ” mamaliga nu explodeaza”

  14. bogdan says:

    Asa si daca nu sunt pensionar si vreau sa-mi impart altfel veniturile tb sa stau in abonamentul de la Romtelecom? Te-au platit aia sa le iei apararea? De ce daca nu mi-au dat laptop mocca sau in rate (am colegi care au incheiat abonament pe 2 ani si plateau lunar rata la acel laptop) nu pot sa renunt cand nu mai sunt multumit de serviciile lor? Le-am platit la zi si gata, ma duc la altul care imi ofera servicii mai bune. dar asa ei pot controla piata si pot tine clientii captivi.

  15. mutu says:

    ba tara asta va ramane fara locuitori cat de curand.eu unul osa fac tot posibilul sa plec de aici,si familia cu totul.pt ca avem o tara condusa de hoti care nu ne vor binel,vor sa ne faca sclavi moderni credetima.suntem un popor de oameni destepti creativi inventivi,dar folosim creerul numai in scopuri rele.asti de la putere nu se gandesc ca vor ramane singuri,pa cine osa mai traga pa cei batrani care deja nu mai produc nimic.va fi vai si amar de tara asta.

  16. Dany says:

    Dragi oameni buni, Abonamentul Digi Mobil Nelimitat, nu este nelimitat ci limitat, adica daca vorbesti mai mult de 3000 de minute cu tari din UE ti se suspenda accesul (oricum in cazul meu nu asta era problema ) si ceea ce este grav si de neimaginat este ca nu ai acoperire in Bucuresti pentru VOCE, da ati citit bine pentru voce ! Semnalul Digi se pierde, iar roamingul national Vodafone este restrictionat !! Daca te plangi, faci sesizari, degeaba, trebuie sa dai 308 lei penalitate/despagubire reziliere anticipata (fara sa fi cumparat telefon subventionat sau altceva, ci doar cartela sim), si culmea pana nu platesti despagubirea iti merge mai departe abonamentul , adica nu iti suspenda serviciul!!!!. Deci orice notificari ai depune, indiferent de cate ori te duci la sediul lor central in audienta, nu conteaza, ei factureaza mai departe ,ignorand dreptul tau de a rezilia un contract. Este o metoda de a face bani de la clienti, repede, in felul asta isi asigura veniturile pt. un an in avans. Oferta de 4 euro e o mare teapa, vrei sa faci o economie comparand cu alti operatori, dar de fapt pierzi mai mult, pentru ca este un serviciu de telefonie mobila pe care nu te poti baza. Cand te suna cineva iti va spune ca nu esti in aria de acoperire sau ai telefonul inchis. Daca cititi contractul veti vedea ca Rcs nu isi asuma calitatea semnalului, si ca contractul poate fi reziliat unilateral din orice motiv (adica iti asumi ca ei sa nu-ti dea nimic in schimb) doar cu plata despagubirilor (care nu iti sunt comunicate in scris sau in contract). De fapt ce rezulta din asta, ca problema este una de fond, a societatii romanesti, a coruptiei la cel mai inalt nivel, ca marile corporatii sunt sprijinite de guvernanti impotriva maselor de oameni care sunt foarte buni sa plateasca taxe pentru a le asigura lor job-urile.

Adaugă comentariul tău:

Mesaj:

Promovează dreptatea!