Ce se întâmplă în blogosfera românească

Verticalnews.ro îţi prezintă tabloul complet al uneia dintre cele mai noi şi déjà redutabile forme de informare, manipulare şi/sau divertisment, o “nebunie” care îşi face loc din ce în ce mai mult în viaţa noastră.

Azi, episodul 1:

Bloggingul românesc a trecut în clasa întâi

Pornit ca un hobby, bloggingul a devenit în foarte scurt timp o afacere, şi încă una serioasă. De exemplu, un studiu realizat anul trecut în România, la care au participat nu mai puţin de 720 de bloggeri, arăta că din această modernă îndeletnicire au ieşit, la nivel declarativ, 300.000 de euro.

Cifrele nu sunt mari nici pe departe, în condiţiile în care Michael Arrington (40 de ani), deţinătorul celui mai profitabil blog din lume, TechCrunch, câştigă într-o singură lună aproximativ 800.000 dolari. El şi-a demarat afacerea ca un hobby, în 2005, şi a alimentat-o cu nu mai puţin de 20-30 de postări zilnice. Acum, după cinci ani, pagina lui este accesată lunar de aproximativ 26 de milioane de vizitatori unici şi urmărită prin popularul Twitter de alte 1,5 milioane de persoane.

Primii paşi, timizi

Ca să contezi în blogosferă prima regulă este cea a numărului de cititori unici pe care reuşeşti să îi fidelizezi. În România, fruntaş este un tânăr de 26 de ani, Sorin Chiriac. Acesta a avut într-o săptămână 24.000 de vizitatori unici, aproape dublu comparativ cu al doilea clasat,  Mircea Badea şi blogul său mircea-badea.ro.

Nu se cunoaşte cu certitudine cine este primul român care a păşit în blogosferă, însă ştim că începuturile bloggingului la noi sunt relativ recente – datele atestă 2002 ca an în care a început să se facă simţită şi în România scrierea cu caracter personal pe Internet. „Evanghelist”, aşa cum însuşi îi place să se numească, Antonio Eram a lansat serviciul WeBlog.ro, cea mai folosită platformă independentă de blogging din dot.ro.

 A început războiul, iar Opoziţia e prima

Adevărata dezvoltare în domeniul bloggingului în România s-a petrecut în ultimii cinci ani, cu punct maxim în 2008. În acest interval, bloggurile româneşti s-au împărţit atât pe teme, cât şi pe sfere de influenţă şi nu a fost nevoie de prea mult timp să apară rivalităţile.

Însă, blogurile cele mai cu miză sunt acelea ale politicienilor şi ale oamenilor de media. Primii şi-au lansat propriile pagini pentru a fi mai „vocali” într-o perioadă în care Internetul a devenit o a doua casă, dar şi dorinţa de a combate mai acid şi la moment. Unul dintre pionierii blogging-ului de politician a fost însuşi Ion Iliescu. În noiembrie 2007 acesta anunţa că face primii paşi în blogosferă şi promitea: „citirea tuturor comentariilor şi răspuns, pe cât posibil, la fiecare dintre ele, lipsa cenzurii, dar şi a publicităţii”, ceea ce însemna că intenţia politicianului a fost aceea de a se exprima şi de a câştiga simpatie, nu bani.  În cei trei ani de când e  blogger, Ion Iliescu s-a remarcat prin consecvenţă şi, în urmă cu aproape două săptămâni, cu 1 milion de vizitatori.  Un top al celor mai activi politicieni pe blog i-ar plasa pe primele locuri, fără drept de apel, pe cei din opoziţie, mai ales pe social-democraţi. În acest sens, cu posturile la zi şi cu tirul de atacuri la opoziţie sunt Adrian Năstase , Miron Mitrea, Oana Niculescu Mizil, Daciana Sârbu, Mircea Geoană şi Victor Ponta, cu toţii PSD-işti, fapt ce poate fi interpretat ca opoziţia face bine la blogărit. „România bunului simţ” a fost dată uitării de către liberalul Crin Antonescu. Din iulie acesta nu a mai postat nimic pe blogul care îi poartă numele. Din sânul Puterii, Elena Udrea împarte cu dărnicie idei, detalii despre activitate şi altele.

Înjurând te ridici şi aduni bani

În lumea media lupta este şi mai strânsă decât în arena politică. Aici sunt sfere de influenţă clare şi războiaie pentru supremaţie, număr de cititori, exclusivităţi şi, implicit, bani. „Ca să reuşeşti, trebuie să huleşti”, pare să fi fost dictonul după care s-a ghidat celebrul de acum Zoso (Vali Petcu). Ascensiunea lui s-a făcut prin vânătoarea de greşeli de pe site-uri şi a prins atât de bine încât, faptul că un jurnalist era „dat la Zoso” echivala cu cea mai mare umilinţă. Acum, tânărul a lăsat-o mai moale cu ortografia şi punctuaţia şi pune punctul pe „i”-ul publicităţii. Pentru că şi la noi, ca şi în afară, cele mai importante câştiguri vin din publicitate, bloggerii de media recurg la tot felul de artificii editoriale pentru a atrage atenţia companiilor. Astfel că, dacă anul trecut încasările din blogging de anul trecut au fost de aproximativ 300.000 de euro (neoficial cam 450.000), se estimează  ca anul acesta suma să fie dublă.

Din ce fac bani bloggerii? Zoso, de exemplu, face antireclamă la produse, duce războaie aparente cu alţi bloggeri inluenţi, dar pentru care face, de fapt, cele mai murdare treburi , dar şi lupte dure şi îndelungate cu alţi confraţi care spun că nu se coboară la nivelul lui, dar care îi dau replica ori de câte ori au ocazia.

Alţi bani vin din campaniile de display/branding (25%, procentul de anul trecut) şi din articolele plătite, pe care puţini recunosc că le publică.

În ciuda virulenţei şi a jongleriilor de marketing, nici Zoso, nici Orlando, nici Tiberiu Lovin şi Reporterul lui Virtual, şi nici Mircea Badea  nu s-au aflat printre câştigători. Titlul a fost adjudecat la ediţia de anul acesta de către Media lui Comănescu, în timp ce anul trecut i-a revenit jurnalistului Petrişor Obae şi paginademedia.ro.

În ceea ce priveşte profilul bloggerului autohton, acesta este similar cu acela al internautului: bărbat cu vârsta cuprinsă între 18 şi 44 de ani, cu studii superioare şi cu domiciliul în Bucureşti.

În epidoadele următoare puteţi citi despre sferele de influenţă, războaiele dintre blogări, precum şi cum fac aceştia bani.

Nadina Dobrogeanu

Adaugă comentariul tău:

Mesaj:

Promovează dreptatea!