Greenwashing made in Holzindustrie Schweighofer

defrisare_holzindustrie_schweinghofer-1

PREAMBUL. Holzindustrie Schweighofer, cea mai mare firmă de prelucrare a lemnului din România, cu fabrici la Sebeş, Rădăuţi, Reci, Comăneşti, Siret, face eforturi însemnate şi costisitoare pentru a redobândi certificarea de „bună purtare” de la Forest Stewardship Council (FSC).

CHEIE. Forest Stewardship Council este o organizație internațională, cu sediul la Bonn (Germania), al cărei scop este promovarea unui management forestier responsabil în pădurile din întreaga lume. Prin cumpărarea de produse din lemn certificate de FSC, se garantează că lemnul utilizat în produsul respectiv provine din păduri gestionate durabil, pe criterii sociale, economice și ecologice.

POVESTE. Holzindustrie Schweighofer (HS) are certificarea altor entități similare FSC (în mare parte proprii), dar clienţii versaţi şi pretenţioşi din Occident – magazine mari de bricolaj, plus opinia publică – au tendința tot mai accentuată de a prefera produse certificate FSC. Holzindustrie Schweighofer a fost certificat FSC, însă acum, în urma lobbyului unor importante organizații de mediu, printre care și celebra Greenpeace, certificatul de „bună purtare” a fost anulat.

Principala critică este că, deși doar procesează, Holzindustrie Schweighofer ar fi cauza defrișărilor masive din România, din ultimii ani, pentru că achiziționează material lemnos. Despre scandalul în care este implicată compania austriacă puteţi citi aici.


Greenwashing Schweighofer

DE CE VUIEŞTE CODRUL. Deoarece, Holzindustrie Schweighofer nu stă cu mâinile în sân. Ci pregătește măsuri fără precedent, ca să își dovedească buna credință și, în cele din urmă, să contribuie la protejarea pădurilor din România. Nu prea îi mai crede însă nimeni, deşi presiunile sporesc.

Reprezentanții HS au furnizat presei informații despre activitatea pe care o desfășoară și au precizat că certificarea FSC nu e o cerință impusă de legislația din România, ci este importantă pentru demonstrarea bunelor practici în ochii clientelei și opiniei publice internaționale.
Se poate și fără certificatul FSC, dar compania nu-și dorește să funcționeze fără acreditarea de la Bonn. Conformarea la condițiile FSC este, astfel, absolut voluntară și proactivă.
Ei bine, reacţia a avansul HS este însă acidă: mari retaileri în domeniul materialelor pentru casă şi grădină precum Hornhach, Dedeman, Brico Depot şi Leroy Merlin au renunţat să mai achiziţioneze produse finite procesate de Holzindustrie Schweighofer din lemn furat!


Holzindustrie Schweinghofer

ÎNCEPE GREENWASHING-UL. „Activităţile noastre de responsabilitate socială cuprind finaţări de proiecte de peste 5,5 milioane de euro în ultimii 6 ani, în domenii precum mediu, sănătate şi educaţie. Suntem convinşi că beneficiile activităţii noastre economice se rasfrâng asupra societăţii în mod pozitiv şi acest lucru poate fi observat inclusiv de criticii noştri”, declară oficialii Schweighofer.
Aşadar, cu sacul plin de reproşuri şi acuze, austriecii au început goana spălării imaginii. Concomitent cu declaraţiile onctuoase, tirolezii au reuşit să tranfere şi să stipendieze mai multe vedete ce performau pe scena ecologiei forestiere (chiar directori de proiecte Greenpeace!). De asemenea, au închipuit numeroase acţiuni ecologice, folosind copii , în zone remarcabile ca frumuseţe şi valoare (Parcul Naţional Călimani, de exemplu), cu intenţia de a genera, mai mult sau mai puţin, un impact emoţional.
Ba mai mult, au scos din generosul buzunar sume astronomice pentru muritorii de rând şi au purces la apropierea de specialişti români din silvicultură. Au dotat cu aparatură scumpă,  modernă şi, normal, performantă laboratoare de cercetare, au încheiat parteneriate cu autorităţi locale pentru sponsorizarea unor activităţi sociale. Şi multe altele. Par, multe asemenea acţiuni, dar nesemnificative atât pentru noi, ca români păgubiţi de aurul verde, cât şi pentru austrieci. Ca să realizaţi dimensiunea, citiţi aici despre profitul companiei.

ÎN PĂDURE CU SATELITUL. Mai nou, HS se află în negocieri cu o companie care furnizează servicii de monitorizare a pădurilor prin satelit. Sateliții furnizează informații valoroase despre micșorarea sau mărirea suprafețelor de pădure. În viitorul apropiat, va fi posibil să identifice și să facă publice zonele despădurite, monitorizate prin satelit, în termen de câteva zile de la data la care despădurirea a avut loc. Un astfel de sistem ar putea fi capabil să recunoască în mod automat defrișările și să creeze o hartă a zonelor cu risc ridicat. HS se află în negocieri cu privire la un posibil proiect-pilot pentru a integra în industria lemnului un astfel de sistem de monitorizare a pădurii, bazat pe imaginea din satelit, de înaltă rezoluție. Asta poate devoala şi intenţia perversă de a monitoriza fondul forestier românesc.

CERCUL SE ÎNCHIDE, OARECUM, CU AAP. V-am prezentat aşadar, cum acţiunile campaniei de greenwashing ale celor de la Holzindustrie Schweinghofer ating direct  cam toate sferele ce pot întoarce priviri şi emoţii către taraba sentimentelor false. În hora în care HS impune ritmul a intrat de curând şi Asociaţia Administratorilor de Păduri Private din România (AAP). Că doar ocoalele de regim mai lipseau de lângă Romsilva, foşti vocali ONG-işti, specialişti şi cercetători silvici, copii, politicieni, edili, profesori şi studenţi…”Pădurea de mâine” este profitul de azi al austriecilor. Să nu uitaţi asta!

DICŢIONAR. Greenwashing este o formă de înşelătorie prin care marketingul verde este folosit, în mod fraudulos, spre a promova percepția că politica, strategia şi/sau produsele unei companii sunt ecologice.

 

Adaugă comentariul tău:

Mesaj:

Promovează dreptatea!